خرداد
۱
۱۳۹۴

خبرهای بیوتکنولوژی – ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۹۴ (May 20, 2015)

یافته هایی در مورد مکانیسم مقاومت به علفکش

محققان دانشگاه Adelaide مکانیسم مقاومت علفهای هرز گرامینه بروم گراس را به علفکش گلایفوسیت که کاربرد گسترده ای دارد، شناسایی کرده اند. این محققان گفته اند که این نخستین گونه های علف های هرز هستند که در استرالیا این مکانیسم مقاومت را نشان داده اند.

مقاومت به گلایفوسیت در سالهای اخیر در دو جمعیت متفاوت از این نوع بروم ها (great brome) پیدا شده است. هر دو جمعیت مکانیسم مشابهی از مقاومت را نشان داده اند که تکثیر ژن[1]  نامیده می شود؛ بطوریکه گیاه مقاوم تعدادی از کپی های ژن مقاومت برای EPSPS را تولید می کند. EPSPS ، آنزیمی است که توسط گلایفوسیت مورد هدف قرار می گیرد. تولید آنزیم بیشتر، مازاد بر عمل علفکش می باشد.

برای جزئیات بیشتر در مورد این تحقیق، به وبسایت دانشگاه Adelaide مراجعه نمایید.

[1] . gene amplification

 


 ارزیابی رغبت مصرف کنندگان اروپایی نسبت به برنج سیسژنی و ترانسژنی

سیسژنی[1] و ترانسژنی[2]، دو تکنیک در اصلاح نباتات هستند که برای معرفی یک ژن به ژنوم یک گیاه بکار می روند. با این تفاوت که cisgenesis از ژن یک گیاه قابل تلاقی استفاده می کند؛ در حالیکه transgenesis از ژن گرفته شده از یک موجود زنده غیر گیاه بهره می گیرد. در اتحادیه اروپایی، محصولاتی که به روشهای سیسژنی و ترانسژنی اصلاح می شوند بعنوان موجود تغییر یافته از نظر ژنتیکی[3] (GMO) محسوب می شوند و ملزم به برچسب گذاری آنها هستند. بنابراین، یک تیم از محققان بین المللی به رهبری Lawton L. Nalley از دانشگاه Ghent به مطالعه در مورد ارزیابی میزان رغبت مصرف کنندگان اروپایی به پرداخت هزینه (WTP)[4] بابت محصولات سیسژنیک یا ترانسژنیک پرداختند.

این مطالعه با استفاده از رصد آنلاین از طریق 3002 نفر شرکت کننده از بلژیک، فرانسه و هلند اجرا شد. در این آزمایش، برنج‌های اصلاح شده سیسژنیک یا ترانسژنیک بعنوان GM ، سیسژنیک، با مزایای محیطی یا تلفیقی از این سه ویژگی برچسب گذاری شدند.

نتایج مطالعه آنها نشان داد که مصرف کنندگان اروپایی بطور معنی داری یک WTP بالاتری به اجتناب از برنج برچسب گذاری شده بعنوان GM در مقایسه با برنج برچسب گذاری شده بعنوان سیسژنیک دارند. این نشان می دهد که پروسه سیسژنیک مقبولیت بیشتری دارد. علاوه بر آن، مصرف کنندگان فرانسوی WTP بالاتری در نتایج تحقیق دارند، این نشان می دهد که مصرف کنندگان اروپایی برداشت و درک متفاوتی در مورد محصولات GMO دارند و این موضوع به توسعه بیشتر برچسب گذاری GMO و تدابیر بازرگانی کمک خواهد کرد.

جزئیات کامل این تحقیق را در وبسایت PLoS ONE بخوانید.

[1] . Cisgenic

[2] . Transgenic

[3] . genetically modified organism (GMO)

[4] . European consumers’ willingness-to-pay (WTP)

 

منبع: http://www.isaaa.org/kc/cropbiotechupdate/


 

فرستادن دیدگاه

اطلاعيه

سفارش پرينت، طلق و فنر جزوات و ارسال با نازل‌ترين قيمت پذيرفته مي شود.
نحوه سفارش/

فرهنگ واژگان تخصصي

فروشگاه کتاب

فعالسازی فرهنگ واژگان Breedic

برای فعال سازی نرم افزار اینجا کلیک نمایید.

فعالسازي فرهنگ واژگان Biodic

1. نسخه اینترنتی

2. نسخه CD