اردیبهشت
۲۶
۱۳۹۴

خبرهای بیوتکنولوژی – ۲۳ اردیبهشت، ۱۳۹۴ (May 13, 2015)

PG Economics: تداوم محصولاتGM برای فراهم نمودن آثار مثبت

طبق گزارش ارائه شده توسط PG Economics ، تداوم استفاده از بیوتکنولوژی در محصولات کشاورزی با هدف ایجاد مزایای اقتصادی و محیطی معنی دار ، به کشاورزان در کشورهای در حال توسعه این امکان را می دهد که با منابع محدودتر پیشرفت داشته باشند.

در سال 2013، هجدهمین سال استعمال و پذیرش جهانی محصولات تولید شده از ابتکار بیوتکنولوژی، این تکنولوژی ادامه یافته است تا کشاورزی پربارتر، یعنی با درآمد بیشتر برای کشاورزان و محیط بهتر برای شهروندان را فراهم نماید. به گفتۀ Graham Brookes ، مدیر مؤسسۀ PG Economics و یکی از نویسندگان این گزارش، یکی از مزایای اصلی این تداوم، به کشاورزان و جوامع روستایی در کشورهای در حال توسعه بر می گردد. علاوه بر مدیر مؤسسۀ PG Economics ، نویسندۀ دیگر این گزارش Peter Barfoot است.

بارزترین قسمت های این گزارش شامل موارد ذیل می گردد:

Ÿ محصولات GM به کشاورزان این امکان را داده است که بدون استفاده از زمین اضافی محصول بیشتری داشته باشند. بدون بیوتکنولوژی، کشاورزان به 09/18 میلیون هکتار (برابر است با 11% از زمین های قابل کشت در ایالات متحده) زمین بیشتر نیاز دارند تا همان مقدار عملکرد را داشته باشند.

Ÿ بیوتکنولوژی به کشاورزان کمک می کند تا محصولات اصلاح شده تولید نمایند. با محصولات مقام به آفات، 7/11% ذرت بیشتر، 17% پنبه بیشتر و 10% سویای بیشتر تولید می شود.

Ÿ ممارست در کشت محصولات GM به کاهش خاکورزی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند بطوریکه با حذف 4/12 میلیون اتومبیل از جاده ها برابری می کند.

گزارش کامل این خبر را از PG Economics دانلود نمایید.

منبع: http://www.isaaa.org/kc/cropbiotechupdate/

 


شیمیدان ها ابزاری برای ویرایش ژن ساخته اند

از سال 2013، دانشمندان از ابزار ویرایش ژن بنام CRISPR/Cas9 استفاده کرده اند تا یک ژن را خاموش کنند، عملکرد آن را تغییر دهند، و یا جهش یافته های مطلوب را معرفی نمایند. در این روش، یک پروتئین مشتق شده از باکتری (Cas9) و یک RNA ی راهنمای ساختگی بکار گرفته شده است تا قطع دو رشته ای DNA را در یک مکان ویژه ای از ژنوم القا نماید. روش CRISPR[1] نوید شگرفی را نشان داده است که محققان را قادر می سازد تا بیماری سیستیک فیبروسیس[2] و کم خونی sickle-cell را درمان کنند، حیوانات آزمایشگاهی ایجاد کنند که مقلد بیماری های انسانی باشند، و سویه ای از گندم مقاوم به سفیدک پودری را تولید نمایند.

Alexander Deiters ، پروفسور شیمی در دانشگاه Pittsburgh ، همراه با همکارانش در دانشگاه کارولینای شمالی در Chapel Hill ، دنباله ای از اسید آمینه لیزین را در Cas9 یافته اند که می تواند با آنالوگی جایگزین گردد که توسط نور فعال می شود. این دستاورد، توسط Deiters توسعه یافت و یک پروتئین Cas9 تولید شد که از لحاظ عملکردی غیر فعال است؛ بطوریکه آن را «محبوس شده در قفس»[3] نامید. وقتی که قفس از طریق قرار گرفتن در معرض نور حذف می شود، آنزیم فعال گشته و بنابراین ویرایش ژن فعال می گردد.

به گفتۀ Deiters، این روش می تواند مردم را قادر سازد تا ژن ها را در سلول ها یا جانوران را با کنترل فضایی و جسمانی بهتری نسبت به گذشته مهندسی کنند. مهندسی یک سوئیچ نوری در داخل Cas9 ، یک ابزار ویرایشی با دقت بیشتر را فراهم کند؛ بطوریکه شما می توانید بگویید، در این سلول، در این نقطۀ زمانی، جایی است که من می خواهم ژنوم را تغییر دهم.

جزئیات بیشتر دربارۀ این تحقیق، در وبسایت دانشگاه Pittsburgh آمده است.

پی نوشت:

[1] . Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats of DNA base sequences

دسته ای از تکرارهای پالیندرومی کوتاه با فواصل منظم از توالی پایه در DNA .

[2] . cystic fibrosis (CF) : یک بیماری ژنتیکی مغلوب اتوزومی است که بیماران مبتلا از عفونت مزمن در شش ها رنج می برند و به سختی غذا را هضم می کنند. در نهایت عمل دستگاه تنفسی به حدی مختل می شود که احتیاج به جراحی ریه است. (اگریسافت)

[3] . Caged

منبع: http://www.isaaa.org/kc/cropbiotechupdate/

فرستادن دیدگاه

اطلاعيه

سفارش پرينت، طلق و فنر جزوات و ارسال با نازل‌ترين قيمت پذيرفته مي شود.
نحوه سفارش/

فرهنگ واژگان تخصصي

فروشگاه کتاب

فعالسازی فرهنگ واژگان Breedic

برای فعال سازی نرم افزار اینجا کلیک نمایید.

فعالسازي فرهنگ واژگان Biodic

1. نسخه اینترنتی

2. نسخه CD