اسفند
۸
۱۳۹۴

خبرهای بیوتکنولوژی – ۲۸ بهمن، ۱۳۹۴ (February 17, 2015)

خبرهای بیوتکنولوژی – 28 بهمن، ۱۳۹۴ (February 17, 2015)


دانشمندان ژن های گیاهی  برای فریب دفاع باکتریایی حمله ویروس را تغییر دادند

دانشمندان دانشگاه هند به سرپرستی Roger Innes یک ژن گیاهی را که بطور معمول علیه عفونت­ های باکتریایی عمل می کند طوری تغییر دادند تا گیاه را به نوعی ویروس نیز مقاوم سازد. گیاهان پاتوژنها را مستقیما با آسیبی که به سلول وارد میکند آشکار می سازد. هنگامی­ که پاتوژن شناسایی شد گیاهان واکنش­های دفاعی شدیدی از خود بروز می­ دهند. آزمایشهای این گروه از دانشمندان بیانگر این موضوع بود که پروتئین­های گیاهی (نشانگرها) که آسیب این پاتوژن را دریافت می­ کنند بسیار تخصصی باشند و تلاشهای قبلی برای یافتن اطلاعات جامع در این مورد با موفقیت بسیار کمی همراه بوده است.

تیم اینز به جای ساخت پروتئین­های قوی­تر یک پروتئین تله ایجاد کردند که آنزیم­هایی را که پاتوژن به عنوان عامل بیماری از آن بهره­ می­ برد مورد هدف قرار می­ دهد. هنگامی که آنزیم­ها با این پروئین تغییر شکل یافته برخورد کند ژن مقاومت در آنها فعال می­ شود.

استفاده از این روش، این تیم را به سازماندهی نشانگرهای پروتئینی بیشتری قادر ساخت که بطور معمول پاتوژنهای باکتریایی(Pseudomonas syringae) تا دو نوع پاتوژن ویرورسی متفاوت موزائیک شلغم و تنباکو را هم تشخیص می­داد و مقاومت گیاهان به این بیمارها را افزایش داد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این تحقیق، اخبار منتشر شده در وبسایت Indiana University Bloomington را بخوانید.

 


برنجهای تراریخته با میزان بالای روی و آهن

یک گروه  تلفیقی از دانشمندان موسسات علمی فلیپین، کلمبیا، آمریکا، استرالیا و ژاپن با موفقیت کامل، برنجی با میزان بالای آهن و روی از طریق استحکام سازی زیستی (Biofortification) تولید کردند.

نتایج نشان داد که برنجهایی که بطور ژنتیکی مهندسی شده اند، میزان فراوان آهن (بیش از 15 میکروگرم) و روی (بیش از 7/45 میکروگرم) در هر گرم برنج دستورزی شده دارد که سلولهای انسان قادر به جذب آن است. دانه­های برنج عادی، حاوی فقط 2 میکروگرم آهن و 16 میکروگرم روی در هر گرم است، و با تنوع محدود میزان آهن در دانه­های مورد تلاقی موجود در خزانه ی ژنی برنج، تلاش اصلاح مرسوم در رسیدن به 13 میکروگرم آهن و 28 میکروگرم روی در هر گرم برنج برای تامین 30 درصدی نیاز براورد شده انسان (EAR) موفق نخواهد بود.

دانشمندان از nicotianamine سنتتاز در برنج و  ferritin در سویا استفاده کردند به طوری که توانستند غلات با ماده مغذی بالا تولید کنند. آنها ژن هایی برای واریته برنج IR64 شناسایی کردند و آن را به به واریته های معروف دیگر انتقال دادند؛ چرا که برنج بطور گسترده از جنوب و جنوب شرقی آسیا کشت می گردد جاییکه کمبود آهن و روی شایع است.

برای جزئیات بیشتر، مقاله Rice Today را بخوانید. 


مطالعه جدید در مورد تابش نور در سیر تکاملی گیاه

در یک پژوهش جدید سیر تکاملی در یک گروه از گوجه ­فرنگی­ های وحشی مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد که تابش نور در ایجاد تنوع ژنتیکی در گیاهان نقش  تاثیر بسزایی دارد.  در این تحقیق توسط ـ که توسط محققانی از دانشگاه میشیگان و هند اجرا شد ـ از توالی یابی ژنوم برای آشکار کردن جزئیاتی درباره مکانیسم های تکاملی استفاده گردید که دگرسانی ژنتیکی در 13 گونه وحشی گوجه فرنگی را موجب می شود.

James Pease ـ نویسنده ی اول مقاله و عضو هیئت مدیره دانشگاه میشیگان ـ می گوید: «این تفاوت عظیمی که ما در گونه های گوجه فرنگی مشاهد کردیم، ناشی از مجموعه پیچیده ی منابع ژنتیکی است که ما می توانیم با داده های ژنومیک با مقیاس وسیع متمایز نماییم.».

این گروه از محققان شواهدی یافتند که از سه راهبرد عمده ژنتیکی حمایت می­کند و این توانایی را به گوجه­ فرنگی می­ دهد که به سرعت خود را به تغییرات اکولوژیکی وفق دهد:

  1. بکار گیری خزانه ژنهای آبا و اجدادی رایج؛
  2. مبادله ی ژنها بین گونه ­ها از طریق تلاقی طبیعی که introgression نامیده می شود؛ و
  3. جمع ­آوری سریع موتاژنهای ژنتیکی جدید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، اخبار منتشر شده در وبسایت دانشگاه میشیگان را بخوانید.


تحقیقات نشان داده که علفکش گلیفوسیت در شیر مادر وجود ندارد

مطالعه ای به منظور ارزیابی خطرات باقیمانده علفکش گلیفوسیت در باقیمانده شیر انسان توسط موسسه فدرال آلمان (BfR) صورت گرفت. آزمایشگاه های تحقیقاتی مشهور BfR در اروپا به سفارش به توسعه دو روش تحلیلی مستقل با حساسیت بالا برای تست 114 نمونه شیر از Lower Saxony و Bavaria جمع آوری شد.

رئیس موسسه BfR دکتر Andreas Hensel اظهار داشت: نتایج بیانگر چگونگی اهمیت انجام مطالعات حرفه ای بر اطمینان کردن مصرف کنندگان و نیاز به عدم توجه غیرضروری در بحث عاطفی از باقی مانده آفت کش ها است.

BfR در پاسخ مطالعه در تاریخ ژوئن 2015 گزارش کردند که گلیفوسیت در 16 نمونه شیر یافت شده است. اکنون موسسه BfR این عقیده را دارد که هیچگونه انتقال علفکش به شیر مادر رخ نمی دهد. این نتایج همچنین در بحث های EFSA که در حال حاضر مبنای علمی برای این فرایند تجدید تایید گلیفوسیت در سطح اروپا ثبت شده است.

برای اطلاعات بیشتر، در BfR website بخوانید.

فرستادن دیدگاه

اطلاعيه

سفارش پرينت، طلق و فنر جزوات و ارسال با نازل‌ترين قيمت پذيرفته مي شود.
نحوه سفارش/

فرهنگ واژگان تخصصي

فروشگاه کتاب

فعالسازی فرهنگ واژگان Breedic

برای فعال سازی نرم افزار اینجا کلیک نمایید.

فعالسازي فرهنگ واژگان Biodic

1. نسخه اینترنتی

2. نسخه CD