اسفند
۱
۱۳۹۴

خبرهای بیوتکنولوژی – ۲۱ بهمن، ۱۳۹۴ (February 10, 2015)

خبرهای بیوتکنولوژی – 21 بهمن، ۱۳۹۴ (February 10, 2015)


دانشمندان مسیرهای سیگنالدهی گیرنده های سیستم ایمنی را کشف کردند

تیمی از محققان آزمایشگاه (TSL) Sainsbury و دانشگاه Wageningen یک مکانیسم دفاعی گیاه در برابر عوامل بیماری­زا را کشف کردند. گیاهان بطور مداوم در برابر هجوم پاتوژن­ها از قبیل باکتری­ها و قارچها هستند. برای جلوگیری از صدمات، گیاهان دارای یک سیستم ایمنی داخلی هستند که گیاهان را در مقابله با این پاتوژنها حمایت می­کند.

در سال 1994، پروفسور جاناتان جوینز و همکارانش در TSL ژن Cf-9 را در گوجه­ فرنگی شناسایی کردند که یک شبه پروتئین گیرنده را کد می­کند  و سبب ایجاد صفت مقاومت به یک قارچ خاص برگی (Cladosporium fulvum)  در گوجه ­فرنگی می­شود. گیرنده­های شبه پروتئینی با گیرنده ­های کیناز دو نوع اصلی گیرنده­ های ایمنی گیاه در  سطح سلول‏های گیاهی هستند. برخلاف، گیرنده­ های کیناز، گیرنده ­های شبه پروتئینی دامنه سیگنال به درون سلول ادامه نمی­یابد. بنابراین این سوال مدت زمان طولانی مطرح است که چطور گیرنده ­های شبه پروتئینی می­تواند نشانه­ های درون سلولی آبشاری را فعال کند؟

تیمTSL از عکس­های سلول‏های زنده استفاده کرد، خاموش کردن ژن و غیرفعال کردن آن یک شاهد مستقیم برای وجود اثرمتقابل بین cf-4 یک گیرنده شبه پروتئینی و BAK1/SERK3 یک کوگیرنده کیناز است بنابراین در نهایت پاسخ به این سوال پس از مدتها آشکار شد و  مشخص شد که شروع فعالیت cf-4 ناشی از پاسخ سیستم دفاعی در گوجه­ فرنگی است.

برای جزئیات بیشتر، مقاله کامل را در TSL بخوانید.


 توسعه  پنبه تراریخته برای کنترل کرم قوزه

کرم قوزه پنبه (Helicoverpa armigera) یک آفت مهم پنبه است که سبب کاهش زیادی در تولید می­شود. برای توسعه ارقام پنبه مقاوم، زیان یو و محققان دیگر در دانشگاه کشاورزی چین ژن کد کننده برای نورپپتیدF(NPF) از کرم قوزه پنبه کلون شد.

ژن NPF برای تنظیم رفتار تغذیه کرم قوزه پنبه یافت شد. Knock-down از لارو NPF استفاده شده باعث کاهش مصرف غذا و وزن بدن شد.  محققین سپس تولید تبناکوی تراریخته بیان شده dsNPF و پنبه تراریخته با پایداری بیان ژن dsNPF شدند.  نتایج نشان داد که لارو در گیاهان تراریخته مصرف تغذیه پایین تری دارند و اندازه و  وزن بدن آنها نسبت به شاهد کوچکتر است.

نتایج نشان داد که NPF می تواند در کنترل تغذیه H. armigera مفید باشد و برای تولید بالقوه پنبه های تراریخته مقاوم به حشرات مناسب باشد.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله کامل را در Plant Biotechnology Journal بخوانید.


چهارمین مجمع عمومی جهت تجدیدنظر دستورالعمل نظارتی GM در فیلیپین برگزار شد.

در تاریخ 9 فوریه 2016 در Quezon  با حضور کمیته ملی ایمنی زیستی فیلیپپن(NCBP) در گروه علوم و تکنولوژی(ِDOST) چهارمین مشاوره عمومی با عنوان قوانین و مقررات برای توسعه، مدیریت و استفاده، جنبش فرامرزی، اختصاص محیط زیست، مدیریت گیاه و محصولات گیاهی حاصل استفاده از بیوتکنولوژی مدرن برگزار شد. وزارت کشاورزی دولت (DA)، سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، گروه بهداشت و وزارت داخلی و محلی دولت به طور مشترک در راستای تصمیم دیوان عالی کشور، پوچ اعلام شده و دستورالعمل DA شماره سفارشی 8 که قبلا مورد استفاده قرار می گرفته، از درجه اعتبار ساقط شد.

دکتر Jaime Montoya” رئیس کارگروه فنی برای وزارت کشور بیان کرد که آنها حاضرند تا همه ی بخشها را توضیح دهند، هرآنچه را که مواضع آنها طبق راهبردهای گفته شده است.

در همین حال، آقای Rod Bioco از فدراسیون ذرت فیلیپین، درخواست خود را از دولت عبور سریع از وزارت مشترک مدور بیان کردند به نحوی که کشت ذرت تراریخته مختل نکند. ایشان همچنین بیان کردند که برداشت بعدی به همین زودی است و کشاورزان ما از مزایای این تکنولوژی (GM) خوشحال هستند.

سه مجمع عمومی دیگر (Luzon, Visayas, and Mindanao) هم در جون  2016 برای سهامداران در جزایر مختلف کشور برگزار شد و سند آزمایشی در این بخش امضا شد.


 شبکه ژنهای قدیمی به گیاه کمک می­کند که خود را با شرایط محیطی خود وفق دهند.

پروفسور مارجا و گروهی دیگر از دانشمندان در آزمایشگاه(CSHL ) یکی از ابزار اهداف ژنتیکی را کشف کردند که در خزه­ ها و گیاهان گلدار وجود دارند. این ابزار RNA کوچک نام دارد که به نشانه های محیطی حساس و امکان پاسخ به آن نشانه ها را دارند.

RNAهای کوچک فعالیت ژنی را از طریق RNA ی مداخله گر (RNAi) منظم می­ کنند. یک گروه از آنها ARFs نامیده می­شود که در طی تکامل گیاه حضور داشته است. ARFs (tasiARF) بیان پروتئین هایی که فاکتورهای پاسخ دهنده اکسین (ARFs) هستند تنظیم می کند. ARFs/ARF دارای نقش در توسعه اندام جنسی، ریشه­ ها و برگ گیاهان گلدار است. همچنین این شبکه ژنی در خزه­ ها هم یافت شده است.

برای آشکار کردن اینکه چرا  ژن های شبکه ای tasiARF محافظت شده اند؛ محققین نقش آنها را در گونه هایی از خزه در پاسخ به اکسین بررسی کردند. این محققین بیان کردند که tasiARF خزه را نسبت به اکسین حساس تر می کند و با بیان ژن، با تحریک اکسین آنها را پایدارتر می کند. اکسین اثرات مختلفی بر توسعه گیاه از طرق مختلف دارد، تنظیم پاسخ به این هورمون از الویت های مهم گیاهان است.

گروه محققان  همچنین کشف کردند که برخی سلولها ی خزه سطوح  بالایی از ARFs را دارند و اغلب پاسخگو به اکسین هستند در حالیکه برخی نیستند و واکنش کمتری به سایر هورمونها شان می­دهند. این توانایی tasiARF برای بهبود پاسخ حساس و قوی اکسین؛ همچنین تنظیم فضایی این پاسخ در گیاهان، آنها را یک ابزار قوی برای تکامل گیاهان در بیش از 450 میلیون سال کرده است.

مقاله کامل را در CSHL News بخوانید.

 

فرستادن دیدگاه

اطلاعيه

سفارش پرينت، طلق و فنر جزوات و ارسال با نازل‌ترين قيمت پذيرفته مي شود.
نحوه سفارش/

فرهنگ واژگان تخصصي

فروشگاه کتاب

فعالسازی فرهنگ واژگان Breedic

برای فعال سازی نرم افزار اینجا کلیک نمایید.

فعالسازي فرهنگ واژگان Biodic

1. نسخه اینترنتی

2. نسخه CD