اسفند
۲۰
۱۳۹۴

خبرهای بیوتکنولوژی – ۱۹ اسفند، ۱۳۹۴ (March 9, 2015)

خبرهای بیوتکنولوژی – 12 اسفند، ۱۳۹۴ (March 2, 2015)


مطالعات اخیر نشان می‌دهد حذف محصولات GMOs تلفات محیط زیستی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

اگر محصولات دستورزی شده ی ژنتیکی (GM) در مزارع کشاورزی آمریکا  ممنوع شود چه اتفاقی می‌افتد؟

تحقیقی در دانشگاه پوردو توسط والی تینر و جیمز و لوئیس آکرمن “پروفسور اقتصاد کشاورزی” و فرزاد طاهری پور” استادیار تحقیقات اقتصاد کشاورزی” و هری ماهفی “دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی”، کاهش معنی دار و چشمگیر عملکرد محصولات کشاورزی و همچنین اثرات اقتصادی با ممنوعیت محصولات GMO در آمریکا گزارش کردند.

اقتصاددانان داده‌ها را جمع آوری و دریافتند که 18 میلیون کشاورز در 28 کشور در سال 2014 حدود 181 میلیون هکتار  که  حدود 40 درصد از آن در آمریکا محصولات GM کشت کرده‌اند. این محققین داده‌ها را به مدل توسعه پوردو GTAPBIO ارسال تا پیامدهای اقتصادی از تغییرات کشاورزی، انرژی، تجارت و سیاست های محیطی زیستی را مورد مطالعه قرار دهند.

این مدل نشان داد که اگر تمام موجودات اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) در آمریکا حذف شود، عملکرد ذرت به 2/11 درصد، سویا 2/5 درصد کاهش، پنبه 6/18 درصد به طور متوسط از عملکردشان کاهش خواهد یافت.

حدود 102000 هکتار از جنگل و چراگاه های آمریکا و 1/1 میلیون هکتار از کره زمین به طور متوسط باید تبدیل به مزراع گندم شود. انتشار گازهای گلخانه ای به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد همچنین زمین های بیشتری برای تولیدات کشاورزی نیاز است و قیت کالا‌ها 2-1 درصد و یا 14 تا 24 بیلیون در سال افزایش می‌یابد. با کاهش عملکرد گیاهان بدون GMOs، قیمت ذرت حدود 28 درصد، سویا 22 درصد طبق مطالعه زیر افزایش می‌یابد.

برای جزئیات بیشتر در مورد این تحقیق خبرها را در اخبار کشاورزی دانشگاه Purdue مطالعه کنید.


مسئولان کشاورزی فیلیپینی از کشاورزان بادمجان کار بنگلادشی آموختند.

رهبر کشاورزان فیلیپینی در بازدید دو روزه از مزارع بادمجان در بنگلادش در اواخر فوریه از 23 تا 26 فوریه 2016 شرکت کردند. بحث‌ها بر سر مقررات بیوتکنولوژی در بنگلادش، تحقیق و توسعه بادمجان و تجربیات کشاورزان بادمجان کار با مقامات دولت بنگلادش و دانشمندان از موسسه تحقیقاتی کشاورزی بنگلادش (BARI) انجام شد. فعالیت‌ها شامل بازدید از مزارع از سایت های کشت بادمجان، تعامل با کشاورزان بادمجان کار و تست بادمجان‌ها بود. فعالیت‌ها در دو روستای بوگا در بنگلادش انجام شد.

کشاورزان فیلیپینی به دنبال کشف رمز موفقیت کشاورزان در کشت های تجاری بادمجان در بنگلادش بودند. همچنین آنها خواستار تجربیات و نگرش بادمجان کاران بنگلادشی شدند که به آنها در مشکلات کشاورزان بادمجان در فیلیپین به دولت کمک کند. اخیرا در دیوان عالی کشور فیلیپین آزمایشات مزرعه ای بادمجان متوقف شده و مقررات عملیاتی بر تست مزرعه، تجاری سازی و واردات محصولات تراریخته در این کشور متوقف شده است. فعالیت در ابتدا تعامل کشاورزان خارجی با کشاورزان بومی و مقامات بنگلادش تا تجربیات خود را از بادمجان Bt به اشتراک بگذارند. بنگلادش 4 رقم از بادمجان Bt در اکتبر 2013 معرفی کرد که به طور چشمگیری عملکرد میوه بادمجان را افزایش می‌داد و در نتیجه باعث کاهش اتلاف میوه آلوده و خسارت دیده می‌شد. تنها با گذشت یک سال کشاورزان به شدت این رقم را پذیرفته و کشت کردند. بعد از مشاهده، شرکت کنندگان فیلیپینی تمایل بیشتری برای افزایش تکنولوژی Bt در فیلیپین شدند همان طور که انها مطمئن بودند این فناوری به طور قابل توجهی به نفع کشاورزان است.

برای اطلاعات بیشتر به وبسایت جنوب شرق آسیا برای تحصیلات تکمیلی و پژوهش در مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی کشاورزی و یا   SEARCA BIC at www.bic.searca.org مراجعه کنید.


توالی یابی ژنوم بادام زمینی تکمیل شد.

ابتکار عمل بین المللی ژنوم بادام زمینی (IPGI) شامل محققین از دانشگاه جورجیا و محققین موسسه بین المللی محصولات نیمه گرمسیری (ICRISAT) توالی ژنوم بادام زمینی را تکمیل کردند.

بادام زمینی که امروزه کشت می‌شود از هیبریداسیون دو گونه وحشی Arachis duranensis (V14167, A-genome ancestor) و A. ipaensis (K30076, B-genome ancestor) که در جنوب آمریکا کشت می‌شدند است.

ساختار نقشه ژنی بادام زمینی، محققین دو والد اجدادی توالی کردند و توالی برای دسترسی محققین به 96 درصد همه ژن های بادام زمنی در زمینه ژنوم خود شد.  مقایسه توالی DNA یک گونه وحشی با بادام زمینی های کشت شده بیانگر این است که 96/99 درصد مشابه هستند.

دکتر راجوو وارشنی مدیر برنامه تحقیقات غلات و حبوبات در قطب علمی ژنومیک ICRISAT بیان کرد  بهبود واریته های بادام زمینی مقاوم به تنش خشکی، آفات و بیماری‌ها با استفاده از توالی ژنومی به کشاورزان در کشورهای در حال توسعه می‌تواند کمک به کاهش مصرف سموم و سایر مواد شیمیایی کنند و همچنین کشاورزان می‌تواند خانواده هایشان را با غذای سالم تر تغذیه کنند.

برای اطلاعات بیشتر اخبار را در وب سایت ICRISAT مطالعه کنید.


 

فرستادن دیدگاه

اطلاعيه

سفارش پرينت، طلق و فنر جزوات و ارسال با نازل‌ترين قيمت پذيرفته مي شود.
نحوه سفارش/

فرهنگ واژگان تخصصي

فروشگاه کتاب

فعالسازی فرهنگ واژگان Breedic

برای فعال سازی نرم افزار اینجا کلیک نمایید.

فعالسازي فرهنگ واژگان Biodic

1. نسخه اینترنتی

2. نسخه CD