فروردین
۱
۱۳۹۲

آنالیز گیاهان تراریخته (transgenic plants analysis)

آنالیز گیاهان تراریخته

نویسنده: رضا فریدی ـ دانشجوی کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی ـ دانشگاه تربیت مدرس

تذکر: این مقاله قبلا در ماهنامه علمی تخصصی زیتون ـ سال سی و دوم ـ شماره 265 و 266 ـ فروردین 1391 به چاپ رسیده است.

چکیده

مهندسی ژنتیک پیچیده‌ترین شاخه بیوتکنولوژی است که یکی از کاربردهای آن، ترایزش (انتقال ژن) و تولید گیاهان تراریخته می‌باشد. تراریزش شامل چهار مرحله: جداسازی ژن؛ انقال ژن به گیاه؛ تکثیر و انتخاب گیاهان تراریخته؛ و آنالیز گیاهان تراریخته است. آنالیز گیاهان تراریخته به مفهوم ارزیابی و بررسی انتقال ژن به سول هدف؛ تلفیق ژن در ژنوم گیاه میزبان؛ بیان ژن مورد نظر در گیاه تراریخته؛ و پایداری و بیان آن در نسل‌های بعدی گیاه (بسته به هدف تراریزش) می‌باشد که در چهار سطح انجام می‌شود: 1. DNA؛ 2. RNA؛ 3. پرتئین؛ 4. گیاه و شرایط زیستی.

در هر یک از این سطوح، روش‌ها و تکنیک‌های متنوعی وجود دارد که در این مقاله به اهم و رایجترین این تکنیک‌ها اشاره می‌شود، مانند سادرن بلات، PCR، Real-Time PCR، آزمون الایزا و… که با توجه به معایب و مزایای هر یک از تکنیک‌ها، هدف از ترایزش، منشأ تراژن و نوع گیاه تراریخته، می‌توان بهترین تکنیک‌ها را در هر یک از این سطوح آنالیز بکار برد. در تراریزش گیاهان، فقط بخش کوچکی از سلول‌های تیمار شده تراریخته می‌شوند و سایر سلول‌ها غیر تراریخته باقی می‌مانند. فراوانی کم و تصادفی تراژن در سلول‌های میزبان، ما را مجبور می‌سازد تا قبل از انجام تکنیک‌های آنالیز، به منظور گزینش سلول‌های تراریخته، از ژن‌های انتخابگر و ژن‌های گزارشگر استفاده کنیم.

کلمات کلیدی: تراریزش، تراژن، گیاهان تراریخته، ژن‌های گزارشگر، ژن‌های انتخابگر، سادرن بلات، نورترن بلات، وسترن بلات، آزمون الایزا، PCR، Real-Time PCR، RT-PCR، کروماتوگرافی لایه نازک، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا.

دریافت فایل کامل مقاله

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ دیدگاه + فرستادن دیدگاه

  • جالب بود.خسته نباشید☺

فرستادن دیدگاه

اطلاعيه

سفارش پرينت، طلق و فنر جزوات و ارسال با نازل‌ترين قيمت پذيرفته مي شود.
نحوه سفارش/

فرهنگ واژگان تخصصي

فروشگاه کتاب

فعالسازی فرهنگ واژگان Breedic

برای فعال سازی نرم افزار اینجا کلیک نمایید.

فعالسازي فرهنگ واژگان Biodic

1. نسخه اینترنتی

2. نسخه CD